5/5 - (1 امتیاز)

قلب هر آشپزخانه‌ای اجاق گاز است زیرا همۀ اتفاقات خوشمزه به‌واسطه گاز رقم می‌خورد. تابه‌حال به این سؤال که «اجاق گاز چه مارکی خوب است؟» فکر کرده‌اید؟ صبح، روی اجاق گاز در حال هم زدن تخم‌مرغ هستید، ظهر، سوپ را گرم می‌کنید، و قبل از شام، مرغ را بریان می‌پزید. در فر آن کیک می‌پزید. اجاق‌گازها از نظر نحوۀ عملکرد و همچنین ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند بسیار متفاوت‌ هستند.

بهترین آنها می‌توانند یک قابلمۀ آب را به‌سرعت به جوش بیاورند و چندین سینی از کوکی‌های شکلاتی قهوه‌ای را به طور هم‌زمان بپزند. اما اگر به دنبال جوابی برای این سؤال هستید که اجاق گاز چه مارکی خوب است در این مطلب همراه ما باشید. با بررسی این موضوع که اجاق گاز چه مارکی خوب است می‌توانید تجربه آشپزی لذت‌بخشی داشته باشید.

ویژگی‌های اجاق گاز

پیش‌تر گفتیم که بهترین اجاق گاز، گازی است که سریع‌ترین زمان و به طور یکنواخت غذا را بپزد. کار با آن آسان و از امکانات کاربردی برخوردار باشد. از طرفی اجاق گاز کالایی مصرفی است که هرروز از آن استفاده می‌کنیم. پس دوام آن هم اهمیت دارد. به طور خلاصه بهترین اجاق‌گازها از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند. مهم‌ترین ویژگی‌های یک اجاق گاز خوب عبارت‌اند از:

اندازه

اولین ویژگی اجاق گاز که قبل از خرید باید در نظر بگیرید اندازۀ آن است. قطعاً اجاق گاز شما باید به‌گونه‌ای باشد که فضای مناسبی از آشپزخانۀ شما را اشغال کند. از طرفی تعداد شعله‌های اجاق گاز هم در اندازۀ آن بی‌تأثیر نیست. به همین دلیل قبل از خرید تعداد افراد خانواده و فضای آشپزخانۀ خود را در نظر داشته باشید. با خرید یک اجاق گاز  بسیار بزرگ فضای آشپزخانه خود را از دست می‌دهید، مخصوصاً این روزها که افراد زیادی درون آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند. در نهایت این سؤال باقی می‌ماند که اجاق گاز چه مارکی خوب است؟

برای خرید اجاق گاز چه چیزهایی مهم است؟
برای خرید اجاق گاز چه چیزهایی مهم است؟

نوع

اجاق‌گازها بسته به سیستم اشتعال خود به دو دستۀ برقی و پیلوت‌دار تقسیم می‌شوند. اجاق‌های برقی به جای گاز از جریان الکتریکی استفاده می‌کنند و به همین دلیل مصرف انرژی آنها کمتر است. در کنار مصرف کم، به جای پیچ‌های شعلۀ اجاق‌گازهای پیلوتی و سنتی، از صفحه‌های لمسی و دیجیتال برخوردار هستند که این خود ظاهر زیبایی را به آنها می‌بخشد.

اجاق‌های پیلوت‌دار از جریان ثابت گاز برای روشن نگه‌داشتن شعله استفاده می‌کنند. به علت مداوم بودن جریان گاز در آنها، مصرفشان نیز به نسبت بیشتر است.

جنس

به‌طورکلی اجاق‌گازها از سه جنس شیشه‌ای، استیل – شیشه‌ای و استیل تولید می‌شوند. در ادامه این انواع را به‌شما معرفی می‌کنیم:

  • شیشه‌ای: این مدل با استفاده از شیشه‌‌هایی که مقاومت بالایی در مقابل گرما دارند تولید می‌شوند. ظاهر آنها بسیار جذاب است اما تمیز نگه‌داشتن آنها نیز موضوعی چالش‌برانگیز است.
  • استیل – شیشه‌ای: برای حفظ زیبایی همانند اجاق‌های شیشه‌ای، جنس صفحه‌ی این اجاق‌ها نیز از شیشه است. اما برای دوام و مقاومت آن‌ها، لبه‌هایشان را از استیل می‌سازند.
  • استیل: ازآنجاکه بدنۀ اجاق گاز در حین کار می‌تواند بسیار گرم شود و معمولاً در آشپزخانه بخار آب و رطوبت زیاد است، این اجاق‌ها را از فولاد زنگ‌نزن یا استیل می‌سازند. این اجاق‌ها دوام و مقاومت بسیار بالایی دارند.

توان حرارتی

به میزان گرمایی که از شعله‌ها خارج می‌شود، توان حرارتی می‌گویند. توان حرارتی بالاتر گرمای بیشتری به غذا می‌دهد و به همین ترتیب غذا زودتر پخته می‌شود، اما به این دلیل که نمی‌تواند نمی‌توان شعلۀ این اجاق‌ها را به اندازۀ دلخواه تنظیم کرد کنترل آنها سخت‌تر است.

انواع اجاق گاز
انواع اجاق گاز

نوع نصب

اجاق‌ها بسته‌ به اینکه چگونه نصب می‌شوند به سه دستۀ توکار، رومیزی و ایستاده تقسیم می‌شوند که هر یک ویژگی‌های خود را دارند.

  • اجاق گاز توکار: این نوع، از جدیدترین انواع اجاق‌گازها است که درون کابینت شما نصب می‌شوند. این باعث می‌شود که قابل‌جابه‌جایی نباشند اما زیبایی شیک و طراحی یکدستی به آشپزخانۀ شما می‌دهند.
  • اجاق گاز رومیزی: این دسته از امکانات و زیبایی کمتری نسبت به مدل‌های دیگر برخوردار هستند و تعداد شعله‌های کمتری دارند. این مدل بیشتر برای استفادۀ سبک و در محل کار یا جای کم‌جمعیت ساخته شده است.
  • اجاق گاز ایستاده: قبل از اینکه اجاق‌گازهای توکار بازار را در دست بگیرند، اجاق‌گازهای ایستاده بسیار متداول بودند. کارایی و عملکرد آنها همانند اجاق‌های توکار است و قابلیت جابه‌جاکردن نیز دارند اما دیگر به آشپزخانه آن طراحی بی‌مرز و زیبا را نمی‌دهند.

بهترین اجاق گاز چه مارکی است؟

سعی کردیم در قسمت بالا به این موضوع که یک اجاق گاز باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد، بپردازیم. در ادامه به بررسی چند مورد از بهترین برند اجاق‌گازهای موجود در بازار می‌پردازیم تا به پاسخ این سؤال که اجاق گاز چه مارکی خوب است برسیم. طبیعی است که این برندها باید در کنار داشتن بهترین ویژگی‌های ذکر شده، از خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت خوبی را نیز به همراه داشته باشند.

اجاق گاز آروما

آروما برندی ایرانی است که با بهره‌مندی از کیفیت و استانداردهای موجود موفق به دریافت گواهینامۀ ثبت بین‌المللی در ایتالیا و اروپا شده است. اجاق‌گازهای آروما در انواع شیشه‌ای، استیل، برقی – سرامیکی و برقی – استیل تولید می‌شوند. دو نوع اجاق گاز شیشه‌ای و استیل، عمده تولیدات اجاق گاز این برند را شامل می‌شوند. اجاق‌گازهای آروما مجهز به فندک الکتریک، رده مصرف انرژی کم و سطح A در تعداد شعله‌های متنوع موجود هستند. این برند می‌تواند به این سؤال که اجاق گاز چه مارکی خوب است کمک بکند.

برای دیدن انواع محصولات اروما این صفحه را ببینید: خرید اجاق گاز اروما

اجاق گاز جنرال پارس

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، جنرال پارس برندی ایرانی است که محصولاتی اقتصادی با قیمتی رقابتی تولید می‌کند. اما قیمت مناسب محصولات این برند باعث کم‌بودن کیفیت اجاق‌گازهای آن نشده است. اجاق‌گازهای مبله و رومیزی جنرال پارس با ظاهری شیک و دلچسب قطعاً نظر شما را برای خرید جلب خواهند کرد.

اجاق گاز آلتون

برند ایرانی آلتون با تولید اجاق‌گازهای توکار، رومیزی و مبله (ایستاده) یکی از بهترین برندهای تولید این محصول است. اجاق‌گازهای آلتون از کیفیت و دوام بسیار خوبی برخوردار هستند. ماندگاری و توان حرارتی بالا اصلی‌ترین ویژگی اجاق‌گازهای برند آلتون است. استفاده از برنامه‌های مختلف و تایمر برای اجاق گاز، رصد دقیق حرارت مشعل‌ها به طور لحظه‌ای و ترموکوبل صفر ثانیه، شعلۀ زمان‌دار و فندک خودکار، دیگر امکانات کاربردی اجاق‌گازهای این برند است که نام آن را به پاسخ سؤال اجاق گاز چه مارکی خوب است تبدیل می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم از دیگر اجاق گازهای آلتون نیز دیدن کنید: خرید اجاق گاز آلتون

اجاق گاز آلتون
اجاق گاز آلتون

اجاق گاز داتیس

داتیس برند نام‌آشنایی است که اغلب حداقل یک‌بار نام آن را شنیده‌ایم. باید گفت که کیفیت اجاق‌گازهای داتیس دست‌کمی از آوازۀ آن‌ها ندارد. اجاق‌گازهای این برند در کنار کیفیت و دوام بالا، از تعداد شعله‌های متنوع و مختلف با توان حرارتی بالا برای شعلۀ پلوپز و توان حرارتی مناسب برای شعله‌های متوسط و کوچک، برخوردار هستند. بعضی از قطعات محصولات داتیس از تولیدات کشورهای دیگر هستند تا بیشترین کیفیت را به خریداران عرضه کنند. این محصول می‌تواند به‌خوبی به سؤال اجاق گاز چه مارکی خوب است پاسخ دهد.

اجاق گاز داتیس با ارائه کیفیت مناسب توانسته جای خود را در بازار باز کند. برای دیدن محصولات داتیس اینجا را ببنید: خرید اجاق گاز داتیس

اجاق گاز اخوان

برند اخوان یکی از معروف‌ترین و باسابقه‌ترین برندهای تولید محصولات آشپزخانه از جمله اجاق گاز، هود و سینک ظرف‌شویی است. اجاق‌گازهای اخوان در هر سه نوع توکار، رومیزی و مبله تولید می‌شوند. کیفیت بالای محصولات اخوان باعث شده است تا محصولات آن به کشورهای خاورمیانه نیز صادر شوند و دارای تنوع گسترده‌ای در اجاق‌گازها است.

ترموکوبل فوق‌سریع، قطعات باکیفیت خارجی استفاده از استیل ضدزنگ و ضدخش برای گازهای استیلی و راندمان حرارتی بالا و مصرف انرژی کم و چندین ویژگی دیگر همه باعث شده است تا این برند به‌عنوان یکی از بهترین برندهای تولید اجاق گاز مطرح شود.

اجاق گاز استیل البرز

اجاق‌های استیل البرز در دو نوع ایرانی و ایتالیایی عرضه می‌شوند. نوع ایرانی آنها کیفیت پایین‌تری نسبت به نوع ایتالیایی دارند اما از قیمت کمتری نیز برخوردارند. نوع ایتالیایی آن از قطعات برند ساباف و دیفندی هستند که بهترین کیفیت را در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

تعداد شعله‌های آنها متنوع و بین 2 تا 6 قرار دارد از 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش بهره‌مند هستند. ویژگی متمایزکنندۀ برند استیل البرز، جنس شیشه‌های آن است که از تولیدات فرانسه و ژاپن هستند. گذر از تست‌های مختلف و سخت باعث شده است تا کالای دریافتی دارای بهترین کیفیت باشد. استیل البرز می‌تواند برند خوبی برای اجاق گاز چه مارکی خوب است باشد.

بهترین اجاق گاز استیل البرز
بهترین اجاق گاز استیل البرز

اجاق گاز کن

برند کن اجاق‌گازهای خود را در انواع برقی و توکار به بازار عرضه می‌کند. کیفیت بالای محصولات کن، دقت به جزئیات و طراحی زیبا و منحصربه‌فرد آن مزیت رقابتی برند کن است. انتقال حرارت یکنواخت به غذا در حین پخت، عامل مهمی در خوشمزه و پخته‌شدن غذا است. به جوش‌آوردن سریع و لحظه‌ای آب هم مسئلۀ مهمی در مدیریت زمان و پخت غذا است. با خرید اجاق‌گازهای کن خیالتان از طمع غذا و سرعت پختتان راحت است.

اجاق گاز اسنوا

از برجسته‌ترین ویژگی‌های برند اسنوا برنامه‌ها و امکانات مختلف محصولات آن است. یکی از نگرانی‌های مادرها هنگام خروج از خانه، روشن بودن گاز و احتمال خطر برای کودکان خود است. قفل کودک اجاق‌گازهای اسنوا این مشکل را حل کرده است. از دیگر ویژگی‌های جذاب برند اسنوا، تکنولوژی چربی‌گریز نانو کلین آن است. این تکنولوژی از چرب و کثیف‌شدن مداوم اجاق گاز شما جلوگیری می‌کند. ویژگی‌های صفحه‌نمایش دیجیتال و لمسی، شعلۀ زمان‌دار و دماسنج دیجیتال می‌توانند شما را بیشتر به خرید محصولات اسنوا ترغیب کنند.

بهترین اجاق گاز اسنوا
بهترین اجاق گاز اسنوا

سخن پایانی

در خرید اجاق گاز حتماً قبل از خرید به نکاتی همچون درنظرگرفتن فضای آشپزخانه، برند، جنس بدنه، تعداد شعله، ترموکوپل و ویژگی‌های دیگر محصول دقت کنید. جزء جدایی‌ناپذیر هر آشپزخانه، اجاق گاز آن است. اگر با خرید اشتباه حتی چند روز به مشکل بخورید، قطعاً هزینۀ زیادی را برای خرید غذا و تعمیر صرف خواهید کرد.

پس بهتر از قبل از خرید همۀ جوانب این موضوع را در نظر بگیرید. سعی کردیم در این مطلب به این سؤال اجاق گاز چه مارکی خوب است پاسخ بدهیم تا خرید برای شما آسان‌تر شود. اگر شما هم تجربه خرید از یکی از مارک‌های معرفی شده را دارید برای ما به این سؤال پاسخ بدهید که اجاق گاز چه مارکی خوب است.

سؤالات متداول:

اجاق گاز چه مارکی خوب است؟

نمی‌توانیم بگوییم که بهترین اجاق گاز کدام است اما برندهایی نظیر اسنوا، کن، استیل البرز و… می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

دلیل انتخاب نوع توکار اجاق گاز چیست؟

این نوع ازآنجایی‌که درون کابینت نصب می‌شود و مرزی با کابینت‌ها و محیط بیرون ندارد، جلوۀ خیلی بهتر و زیباتری را به آشپزخانه می‌دهد. از نظر عملکرد هم نیز با اجاق‌های مبله یکسان است.