4.6/5 - (8 امتیاز)

رسوب زدایی داخل شیرآلات، اصلی‌ترین راه برای افزایش طول عمر شیرآلات خانه شما است. وجود رسوب داخل شیرآلات منجر می‌شود فشار آب به میزان زیادی کاهش بیابد. گرچه این مشکل بیشتر در دوش حمام ایجاد می‌شود؛ ولی سایر شیرآلات خانه هم از این مشکل مستثنی نیستند؛ این رسوبات از جنس کلسیم و منیزیم هستند. یکی از دلایل وجود این رسوبات ممکن است به دلیل نوع آبی باشد که در منطقه شما جریان دارد، یعنی سختی جنس آب به رسوب گرفتگی شیرآلات منجر می‌گردد و در این حالت، حتی با تعویض شیرآلات هم این مشکل تغییر نخواهد کرد.

راه‌های زیادی برای انجام عملیات رسوب زدایی داخل شیرآلات وجود دارد، لذا در این مقاله سعی داریم راه‌های رسوب زدایی را برای شما شرح دهیم.

اگر قصد خرید شیرآلات  با کیفیت را دارید میتوانید به صفحه خرید شیرآلات مراجعه کنید.

علائم وجود رسوب درون شیرآلات

گرچه گاهی به‌صورت واضح می‌توانید وجود رسوب را بر روی سطوح شیرآلات ببینید، اما گاهی وجود رسوبات شدید داخلی، به‌راحتی به چشم دیده نمی‌شوند؛ لذا اگر عملکرد شیرآلات شما دارای یکی از این علائم باشد، باید بدانید شیرآلات خانة شما از داخل نیز دچار رسوب شده‌اند. این علائم عبارت‌اند از:

  • رنگ، مزه و بو آب دچار تغییر می‌شود.
  • سفت شدن شیرآلات
  • تغییر جریان آب و کاهش شدت آن
  • چکه کردن آب
  • نیامدن آب گرم
علائم وجود رسوب درون شیرآلات

علائم وجود رسوب درون شیرآلات

مهم‌ترین دلیل ایجاد رسوب داخل شیرآلات

سختی جنس آب منطقه، یکی از دلایل اصلی رسوبات سطحی شیرآلات

آب باقی مانده داخل شیرآلات به‌تدریج بخار می‌گردد و این مواد معدنی داخل آب، درون و بیرون شیرآلات باقی می‌ماند. بر اثر گذر زمان، این رسوبات محکم می‌شوند و مانع از عبور سریع و راحت جریان آب می‌گردند. برای از بین بردن رسوب شیرآلات می‌توان هم از مواد شیمیایی استفاده نمود و هم از برخی مواد با خاصیت اسیدی که در هر خانه‌ای موجود است؛ نظیر سرکه یا آبلیمو استفاده نمود.

رسوب زدایی داخل شیرآلات با مواد مختلف

همان طور که پیش‌تر هم بیان شد، استفاده از موادی که داری خاصیت اسیدی هستند و در هر خانه‌ای هم موجود است، یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای از بین بردن رسوب شیرآلات است. این مواد عبارت‌اند از:

آبلیمو

آبلیمو به دلیل داشتن اسید سیتریک در ترکیبات خود، از پاک‌کننده‌های قوی برای رسوبات شیرآلات است؛ خصوصاً اگر رسوبات داخلی و سطحی شیرآلات، جنسی آهکی داشته باشند. شما می‌توانید از آبلیمو برای از بین بردن رسوب شیرآلات کلاسیک که دارای جنس کروم، برنج یا مس هستند و همچنین شیرآلات اهرمی استفاده کنید. کافی است مقداری آبلیمو بر روی شیرآلات یا داخل آنها – در هرجایی که رسوبات وجود دارند – اسپری کنید و سپس آنها را شسته و با پارچه‌ای خشک نمایید. خواهید دید رسوبات به‌کلی ناپدید شده‌اند.

سرکه سفید

یکی دیگر از مواد مناسب برای از بین بردن رسوب شیرآلات استفاده از سرکه سفید است. بهتر است برای تأثیر مناسب‌تر سرکه سفید آن را گرم نمایید و رسوب موجود بر روی سطوح یا داخل شیرآلات را به‌وسیلة آن پاک کنید. این ماده هم به دلیل خاصیت اسیدی خود تأثیر شگرفی در تمیزی شیرآلات شما خواهد داشت.

مواد شیمیایی

مواد تمیزکننده و شوینده حاوی اسید فسفریک یا اسیدسولفوریک رقیق نیز در تمیز شدن و از بین بردن رسوب شیرآلات بسیار تأثیرگذار هستند؛ در هنگام استفاده از این مواد توجه داشته باشید که مکان موردنظر از تهویه‌ای مناسب برخوردار باشد همچنین بهتر است هنگام استفاده از مواد شیمیایی از دستکش نیز استفاده نمایید تا پوست دستتان آسیب نبیند.

نحوه رسوب زدایی داخل شیرآلات

نحوه رسوب زدایی داخل شیرآلات

نحوه رسوب زدایی داخل شیرآلات

همان‌طور که می‌دانید رسوب گاهی بر روی سطوح شیرآلات نقش می‌بندند و گاهی شیرآلات دچار رسوب داخلی می‌شوند. برای رسوب زدایی سطحی شیرآلات کافی است مقداری از مواد شوینده‌ای که پیش‌تر بیان کردیم را بر روی سطوح اسپری کنید، سپس با آب شسته و محل را با پارچه خشک نمایید. اما برای رسوب زدایی داخلی شیرآلات باید این مراحل را طی کنید:

مراحل رسوب زدایی داخل شیرآلات

برای این کار، هفت مرحله پیش رو داریم که عبارت‌اند از:

مرحله اول رسوب زدایی داخل شیرآلات

برای رسوب زدایی شیرآلات ابتدا باید شیر فلکه اصلی آب را ببندید. آن شیری که قصد رسوب زدایی آن را دارید، باز بگذارید تا اگر هوایی در آن محبوس شده، کاملاً خارج گردد.

مرحله دوم از بین بردن رسوب شیرآلات

در این مرحله شیر آب را به‌وسیلة آچار فرانسه باز کنید و قطعات را به ترتیب خارج نمایید؛ ترتیب آنها را به یاد داشته باشید تا در انتها، برای بستن مجدد آن دچار مشکل نشوید. پس از باز کردن تمام اجزای شیر، آنها را در جایی مناسب قرار دهید و آمادة مرحلة بعد شوید.

مرحله سوم رسوب زدایی از شیرآلات

حال که اجزای شیر آب را جدا نمودید، باید دسته‌ها و اهرم‌هایی که به‌وسیلة آن شیر، باز و بسته می‌گردد هم باز و جدا شوند. دسته‌ها را جدا نموده و به کمک ابزار مناسب، مغزی آن‌ها را خارج نمایید.

مرحله چهارم از بین بردن رسوب

در این مرحله نوبت به رسوب زدایی تک‌تک اجزایی که جدا نمودید، می‌رسد. برای این کار تمامی اجزای شیر و اهرم‌های شیر را به مدت یک ساعت داخل محلولی از سرکه قرار دهید. این محلول در پاک شدن تمام رسوبات جمع شده بر روی اجزاء، تأثیری بسزا دارد و بعد از گذشت این مدت‌زمان، شاهد تمیزی و براقی اجزای شیرآلات خود خواهید بود.

مرحله پنجم رسوب زدایی شیرآلات

رسوب زدایی شیرآلات

رسوب زدایی شیرآلات

پس از اتمام رسوب زدایی اجزای شیر، نوبت به از بین بردن رسوب داخلی شیر آب می‌رسد. برای این کار به یک کمپرسور هوا و شلنگ آب نیاز داریم. ابتدا شلنگ را به سر شیر آب، به‌وسیلة یک نوار لوله محکم کنید. سپس طرف دیگر شلنگ را به کمپرسور هوا متصل کنید.

مرحله ششم برای حذف رسوب

با اتصال شلنگ به کمپرسور هوا، کمپرسور را در جهت عقربه‌های ساعت و آن هم با درجه پایین روشن کنید. این کار سبب می‌شود به کمک فشار هوا، تمامی رسوبات داخلی شیر خارج شوند. توجه داشته باشید که محل اتصال شلنگ با کمپرسور را هم یا با کمک نوار لوله محکم کنید یا با دست خود محکم بگیرید تا جدا نشود.

مرحله هفتم رسوب زدایی از شیرآلات

آخرین مرحله، زمان اتصال تمامی اجزای جدا شده از شیر است. تمامی اجزاء را از محلول سرکه خارج نموده و آنها را خشک نمایید و در نهایت به همان ترتیب به سر جای اول خودشان باز گردانید.

جمع‌بندی

رسوب زدایی شیرآلات

رسوب زدایی شیرآلات

در این مقاله با تشریح علائم وجود رسوب در شیرآلات و علل ایجاد رسوب در آنها، تلاش کردیم شما را تا حد ممکن با این واقعه آشنا نماییم. سپس شما را با موادی که خاصیت پاک‌کنندگی قوی دارند نظیر سرکه و هر ماده‌ای با خاصیت اسیدی که در هر خانه‌ای هم موجود است، آشنا نمودیم. در نهایت با ذکر گام‌به‌گام مراحل رسوب زدایی داخل شیرآلاتسعی نمودیم انجام این کار را به‌قدر کافی روشن نماییم تا بدون نیاز به کمک دیگران از شر هرگونه رسوب سطحی و داخلی شیرآلات منزل خود راحت شوید.

 

بهترین مواد برای رسوب زدایی شیرآلات چیست؟

بسته به جنس شیرآلات شما می‌توانید از آبلیمو، سرکه سفید یا مواد شیمیایی استفاده کنید.

چگونه بفهمیم شیرآلات رسوب دارند؟

اگر آب گرم از شیرآلات شما نمی‌آید یا مزه و بوی آن‌ها تغییر کرده است، به احتمال زیاد شیرآلات شما رسوب گرفته است.