4.7/5 - (3 امتیاز)

اگر به دنبال تغییر دکوراسیون یا ساخت آشپزخانه خود هستید، قطعاً به یک راهنمای خرید سینک ظرفشویی نیاز خواهید داشت. در نگاه اول شاید خرید سینک مقوله‌ای بدیهی و پیش‌پاافتاده به نظر بیاید ولی در خرید سینک ظرفشویی فاکتورهای مهمی وجود دارد که اگر در نظر گرفته نشود، بعداً مشکل‌ساز خواهد شد.

اینکه چه سینک ظرفشویی بخریم شامل درنظرگرفتن ویژگی‌هایی همچون زیبایی و قیمت آن است. در نهایت باید به مسائلی همچون عملکرد سینک و مقاومت آن نیز توجه کرد. اگر برای شما هم سوال است که چه سینک ظرفشویی بخریم؟ تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

چه سینکی بخریم؟

هر سینک ظرفشویی ویژگی‌هایی دارد که آن را از بقیه متمایز می‌کند. به همین دلیل است که موضوع «چه سینک ظرفشویی بخریم؟» موضوع قابل‌توجه و مهمی است.

هر فرد باید باتوجه‌به اولویت‌ها و علاقۀ خود، ویژگی‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود را برای خرید بهترین سینک ظرفشویی در نظر بگیرد. از مهم‌ترین خصوصیت‌های سینک ظرفشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- زیبایی سینک:

شاید اولین فاکتوری که در خرید سینک ظرفشویی به ذهن هرکسی می‌رسد، طراحی و ظاهر آن است. امروزه بیش‌ازپیش به زیبایی وسایل خانه و آشپزخانه اهمیت داده می‌شود. جنس و رنگ سینک، شکل و طراحی آن و محل قرارگیری شیر آن از مواردی است که در زیبایی سینک تأثیرگذار است.

2- اندازه و ابعاد سینک:

همان‌طور که متراژ خانه‌ها و آشپزخانه افراد متفاوت است، فضایی که به سینک ظرفشویی خود اختصاص می‌دهند نیز متفاوت خواهد شد. به همین دلیل است که قبل از خرید سینک باید این موضوع در نظر گرفته شود. جدا از بحث اندازه آشپزخانه، اینکه تعداد افراد خانه و حجم ظروف در هر وعده برای شست‌وشو چقدر است هم ابعاد سینک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال بعضی افراد با اینکه خانه‌ و آشپزخانه بزرگی دارند، اما جمعیت خانوادۀ آنها کم است. به همین دلیل منطقی نیست که به سراغ سینک‌های بزرگ بروند.

3- مقاومت سینک:

ضخامت سینک رابطۀ مستقیمی با مقاومت آن در برابر خراش و تورفتگی دارد. پشت هر سینک عددی نوشته شده است که به ضخامت آن اشاره دارد. اگر ضخامت سینکی که می‌خرید با اندازۀ استفادۀ شما هماهنگ نباشد، در درازمدت می‌تواند باعث ایجاد خراش و آسیب به سینک شود.

4-ایمنی سینک:

ظاهر و عملکرد سینک‌ها باعث شده است که این روزها این وسایل با جنس‌های مختلفی مانند شیشه‌ای یا سنگی در بازار باشند که هریک ویژگی‌های به‌خصوص خود را دارند. اما باید به ایمن بودن سینک نیز توجه کرد. برای مثال، اگر ظروف سخت مانند قابلمه روی سینک شیشه‌ای بیفتد ممکن است سینک را بشکند و به شما آسیب بزند.

نصب سینک ظرفشویی

سینک‌های ظرفشویی از لحاظ نحوه نصب و طراحی به سه نوع توکار، روکار و زیرکار تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام از اینها نحوۀ نصب متفاوتی دارند. اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، برای نصب سینک روکار آن را برای روی کابینت، برای نصب سینک توکار آن را درون کابینت و برای نصب سینک زیرکار، سینک زیر کابینت قرار می‌دهیم. اما روش قراردادن آنها به‌طورکلی در ادامه آمده است. اما سوالی که باقی می‌ماند چه سینک ظرفشویی بخریم؟ که در ادامه به این مبحث هم می‌پردازیم.

نصب سینک توکار:

برای نصب سینک توکار، ابتدا کابینت به‌وسیلۀ شابلون موجود در بسته‌بندی سینک برش داده می‌شود. سپس سینک درون قسمت برش داده شده از کابینت قرار می‌گیرد. بعد از آن باید سینک به‌کمک بست‌های قرار داده شده در بسته‌بندی و چسب آکواریوم درون کابینت چسبانده شود. پس از چسب‌کاری، نوار آب‌بند را روی لبه‌ها بچسبانید تا آب به زیر سینک نفوذ نکند.

راهنمای خرید سینک ظرفشویی
راهنمای خرید سینک ظرفشویی

نصب سینک روکار:

در این روش نیز احتیاج دارید که کابینت را به اندازۀ سینک برش دهید تا سینک بتواند روی آن قرار گیرد. مانند روش نصب سینک توکار، برای برش کابینت از شابلون‌های موجود در بستۀ محصول استفاده ‌کنید. اگر شابلون موجود نبود، باید به طور دستی سینک اندازه‌گیری و کابینت به همان اندازه برش داده شود.

سپس از روی الگوی موجود در بسته‌بندی، محل سوراخ‌ها روی سینک و کابینت به‌وسیلۀ دریل سوراخ می‌شوند. پس از نصب اتصالات و لوله‌ها، بر روی لبه‌های قسمت برش داده شده چسب آکواریوم زده‌شده و سینک را روی آن قرار داده می‌شود. در آخر پیچ‌ها و اتصالات روی سینک بسته می‌شوند تا سینک کاملاً در جای خود محکم شود.

نصب سینک زیرکار:

ابتدا سینک را اندازه‌گیری و سپس محل قرارگیری آن را روی کابینت باتوجه‌به اندازه‌های گرفته شده برش دهید. پس از آن باتوجه‌به جای‌ پیچ‌ها بر روی سینک، آن را درون کابینت محکم و در مرحلۀ آخر، با استفاده از چسب آکواریوم سینک را آب‌بندی کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگر آب‌بندی سینک به‌درستی انجام نشود، نه‌تنها آب به درون کابینت راه پیدا می‌کند، بلکه پس از مدتی مشاهده می‌شود که به علت رطوبت کابینت ورم‌کرده و خراب می‌شود.

چه نوع سینک ظرفشویی بخریم؟

برای پاسخ به این سوال چه سینک ظرفشویی بخریم؟ باید گفت که سینک‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. پاسخ این سؤال که چه مدل سینک ظرفشویی بخریم به اولویت هر فرد در خرید بستگی دارد.

دسته‌بندی اول بر اساس طراحی و نحوۀ نصب سینک است که در بالا توضیح داده شد.

انواع سینک بر اساس جنس

سینک‌ها با استفاده از مواد متنوعی مانند سنگ و فلز، شیشه و مواد چینی ساخته می‌شود. در ادامه انواع سینک را بر اساس جنسشان به شما معرفی می‌کنیم:

  • پرطرف‌دارترین نوع سینک ظرفشویی، سینک استیلی است. این نوع سینک ویژگی‌های بارزی ازجمله قیمت پایین، دوام نسبتاً خوب و شست‌وشوی راحت دارد.
  • سینک چدنی نیز با داشتن خصوصیات استحکام و دوام بالا، صدای کم هنگام شست‌وشو و تولید در رنگ‌های مختلف، طرف‌داران خود را دارد.
  • از جمله سینک‌های سنگی، سینک تولیدشده با سنگ کورین است. این سنگ مصنوعی داری ویژگی‌های تنوع رنگی بالا، مقاومت زیاد در برابر آلودگی و قارچ‌ها و مقاومت بالا در برابر خراش و خوردگی است.
  • سینک‌های شیشه‌ای نیز مدتی است برای هماهنگی با هود و گازهای شیشه‌ای راه خود را به بازار باز کرده‌اند. طراحی زیبا و مدرن آنها، برگ برنده‌شان است. از ویژگی‌های دیگر آنها می‌توان به دوام کم، احتمال شکستگی و جرم گرفتن در محل اتصال شیشه و استیل مورداستفاده در تولید آن اشاره کرد.
انواع سینک
انواع سینک

با وجود مطالب گفته شده، در هنگام خرید سینک ظرفشویی و تصمیم برای این‌که چه سینک ظرفشویی بخریم، باید به این نکات دقت کنید:

  • قبل از هر چیزی، فضای آشپزخانه و محل قرارگیری سینک را بررسی کنید. انتخاب سینک ظرفشویی مناسب اول‌ازهمه وابسته به این موضوع است.
  • سایز سینک متناسب با اندازۀ آشپزخانۀ خود را مشخص کنید. توجه کنید که این سایز به‌آسانی قابل‌تغییر نخواهد بود و هزینۀ قابل‌توجهی به شما تحمیل خواهد شد.
  • سینک‌های ظرفشویی با تعداد لگن‌های متفاوت در بازار موجود هستند. بررسی کنید که سینک مناسب شما چه تعداد لگنی باید داشته باشد که خود این موضوع به حجم استفاده و تعداد افراد خانوادۀ شما بستگی دارد.
  • طراحی موردپسند و چگونگی استفادۀ شما از سینک، در انتخاب جنس آن تأثیرگذار است. سینکی را انتخاب کنید که به با طراحی و دیزاین آشپزخانۀ شما هماهنگ باشد. از طرفی نیازهای شما را نیز بتواند برطرف کند. در کنار آن به این موضوع نیز فکر کنید که اگر تمایلی به تغییر دیزاین داشتید، سینک شما در این موضوع مسئله‌ساز نشود.
نکات خرید سینک ظرفشویی
نکات خرید سینک ظرفشویی
  • اگر در حال تغییر سینک ظرفشویی قدیمی خود هستید، به این موضوع که طراحی و اندازۀ سینک جدید باید با سینک قبلی همخوانی داشته باشد توجه کنید. این موضوع بر روی نوع لوله‌کشی قبلی انجام شده تأثیر خود را گذاشته است و تغییر آن دشوار است. به همین خاطر این موضوع حائز اهمیت است. برای مثال، اگر لگن‌های سینک قبلی شما عمق کمی داشته‌اند، مکان لوله‌کشی‌های شما امکان استفاده از لگن عمیق برای سینک جدید را نمی‌دهد. مگر اینکه تغییرات زیادی را در لوله‌کشی و طراحی آشپزخانۀ خود اعمال کنید.
  • نکتۀ دیگری که باید به آن اهمیت دهید، مراقبت از سینک خود است. در شست‌وشو و استفاده از سینک اگر محتاط باشید، باتوجه‌به اینکه اغلب جنس آنها از دوام مناسبی برخوردار است، می‌توانید تا سالیان سال از سینک خریداری‌شده خود استفاده کنید.

برای دیدن انواع سینک و مقایسه آن‌ها اینجا کلیک کنید: خرید سینک ظرفشویی

سخن پایانی

سعی کردیم در این مطلب به سوال چه سینک ظرفشویی بخریم پاسخ دهیم. اگر برای خرید شیرآلات نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از مقالات موجود در فروشگاه اینترنتی یونیک‌لند استفاده کنید. از مدل‌های مختلف سینک و شیرآلات در فروشگاه یونیک‌لند موجود است که می‌توانید با اطمینان از کیفیت و ضمانت اجناس از آن خرید کنید. همچنین می‌توانید تجربه یا نظر خود از دربارۀ خرید سینک ظرفشویی را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

سؤالات متداول:

متداول‌ترین جنس سینک‌های فلزی کدام هستند؟

متداول‌ترین نوع سینک فلزی، سینک ساخته‌شده از استیل ضدزنگ است، اما سینک چدنی و مسی نیز امروزه استفادۀ گسترده‌ای دارد.

دسته‌بندی‌های نصب سینک کدام است؟

سینک‌ها از نظر نوع نصب به سه دستۀ توکار، روکار و زیرکار تقسیم می‌شوند که پراستفاده‌ترین نوع آنها سینک توکار است.