امتیاز بدهید

فر برقی یکی از تجهیزات مدرن آشپزخانه است که کار آشپزی‌های گوناگون را راحت می‌کند؛ اما فر برقی چیست؟ چه مزیت‌هایی دارد؟ چه کاربردهایی دارد؟ چرا فر برقی بخریم؟ و وقت خرید فر برقی باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟ کدام فرهای برقی مناسب‌اند؟ همراه ما باشید تا سؤال فر برقی چیست را به‌صورت کامل بررسی کنیم.

فر برقی چیست؟

فر برقی یکی از وسایل آشپزخانه است که از المنت‌های حرارتی و انرژی برق استفاده می‌کند تا بتواند غذاها را بپزد یا بریان کند. با یک فر برقی می‌توان کیک، پیتزا یا مرغ برشته شده پخت، بدون آنکه سمتی از آن سوخته باشد و سمت دیگر نپخته باشد. مزیت مهم فر برقی حرارت یک‌پارچه آن است که سبب شده طرف‌دارهای زیادی در آشپزخانه به نسبت مایکروویو داشته باشد.

فر برقی چگونه کار می‌کند؟

فر برقی، دارای چند المنت حرارتی است که مهم‌ترین بخش این دستگاه هستند. هدف این المنت‌ها گرم‌کردن و پختن مواد غذایی است. محل قرارگیری این المنت‌ها در فرهای مختلف متفاوت است. همچنین فر برقی، دارای ترموستات است تا با خودکار خاموش و روشن‌کردن المنت‌ها، دمای مشخص شده را کنترل کند.

این وسیله دارای فن‌هایی است که سبب گردش یکنواخت هوا در محوطهٔ فر شده و در نتیجه گرما به طور یکسان به مواد غذایی می‌رسد و پخت یکسان صورت می‌گیرد. ضمناً، همان‌طور که مشخص است، منبع تغذیهٔ انرژی این وسیله از برق است که به طور مفصل در بخش راهنمایی خرید، به آن خواهیم پرداخت.

فر برقی چگونه کار می‌کند؟
فر برقی چگونه کار می‌کند؟

مزایای فر برقی چیست؟

پختن مواد غذایی با فر برقی مزایای زیادی دارد. شاید مهم‌ترین مزیت آن یک‌نواخت بودن حرارت برای برشته شدن غذا باشد. حرارت در این فر توسط المنت‌ها تولید و با فن در فضای فر گردش می‌کند و در نتیجه به همهٔ قسمت‌های غذا، به طور مسای گرما می‌رسد و در نتیجه غذایی بسیار لذیذ و مغزپخت از آب درمی‌آید. برخی دیگر از مزایا استفاده از فر برقی عبارت‌اند از:

  • ترد و برشته کردن: یکی دیگر از مزایای فر برقی، توانایی فر در ترد و برشته کردن غذا است. برای برشته شدن غذا لازم است حرارتی از بیرون به آن وارد شود که فر برقی به‌خوبی، از پس این کار برمی‌آید.
  • محل قرارگیری: در فر برقی، اینکه ظرف را دقیقاً کجای فر باید قرارداد یا حرارت به آن برسد یا کم نرسد، وجود ندارد. چرا که فن‌ها به‌راحتی حرارت را در فضای فر پخش می‌کنند.
  • استفاده از ظروف فلزی و شیشه‌ای: در فر برقی می‌توان از ظرف‌های شیشه‌ای نشکن یا فلزی استفاده کرد و محدودیت زیادی ندارد.
  • هم‌چنین در این فرها قابلیت پختن حجم بیشتری از مواد غذایی به نسبت سایر دستگاه‌های پخت‌وپز وجود دارد.
مزایای فر برقی
مزایای فر برقی

معایب فر برقی چیست؟

در بالا به مزایای فر برقی چیست پرداختیم. طبیعتاً هر وسیله‌ خانگی افزون بر مزایای بسیار، یک سری معایبی دارد و در ادامه به پاسخ این سوال که معایب فر برقی چیست می‌پردازیم.

  • سرعت: فر برقی سرعت متوسطی در پخت‌وپز دارد. مایکروویو مواد غذایی را سریع می‌پزد و از طرفی فرهای معمولی، فرایند پخت بسیار کندی دارند.
  • مصرف انرژی: فر برقی طبیعتاً از انرژی برق استفاده می‌کند و عموماً مصرف بالایی دارد.
  • امکان سوختن غذا: چون در فر برقی، حرارت از بیرون به مواد غذایی وارد می‌شود، ممکن است لایه‌های بیرونی غذا، از برشته شدن عبور کند و بسوزد. البته برای کنترل این اتفاق گزینه‌هایی مثل تنظیم درجه و تایمر وجود دارند.
  • مصرف روغن: عموماً برای پختن غذاها در فر برقی باید از روغن استفاده کرد و این مورد شاید موردپسند افرادی که رژیم چربی دارند، نباشد.
  • قیمت فر برقی معمولا بالاتر نسبت به بقیهٔ دستگاه‌های پخت‌وپز است.
معایب فر برقی
معایب فر برقی

بهترین مدل‌های فر برقی چیست؟

شاید از خود بپرسید بهترین مدل‌های فر برقی چیست؟ در ادامه برخی از بهترین مدل‌ها و برندهای تولید‌کننده فر برقی را به شما معرفی می‌کنیم:

فر برقی کن 374B:

فر توکار کن مدل 374 B برقی / TCP 374 دارای شیشهٔ سکوریت مشکی رنگ و صفحه‌کلید تماماً لمسی است. از دیگر ویژگی مهم این فر، می‌توان به گنجایش هفتاد لیتری آن اشاره کرد.

حداکثر دمای تولیدی این فر برقی، 250 درجهٔ سانتی‌گراد است. این فر توکار بوده، ابعاد آن 60×60 سانتی‌متر و حداقل برش کابینت موردنیاز آن 58×56 سانتی‌متر است. درب شیشه‌ای سه جدارهٔ نشکن و جداشونده، خیال آشپز را از همه لحاظ راحت می‌کند. ضمن اینکه ریل تلسکوپی این فر برقی ساخت کشور آلمان است.

این فر برقی دارای موتور جوجه‌گردان به همراه فن خنک‌کنندهٔ اتوماتیک است. یازده برنامهٔ پخت و سیستم پخت سریع و قفل کودک و قفل ایمنی خودکار این فر را به یک محصول عالی تبدیل کرده است.

ضمن اینکه این فر دارای فن گردش هوای داغ است و پوشش لعابی آن از نوع آسان تمیزشونده کریستال کلین است و دارای دو سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش است.

خرید فر برقی کن مدل 374B

فر برقی کن 374B
فر برقی کن 374B

فر برقی داتیس مدلDF-696:

فر توکار داتیس مدل datees DF-696 یکی از محبوب‌ترین فرهای شرکت داتیس است. این فر دارای نمای شیشه سکوریت مشکی به همراه استیل ضد لک بوده که ظاهری مدرن برای آن ساخته است. ابعاد این فر 59×59×57 سانتی‌متر و حجم گنجایش این فر 78 لیتر است.

از مزایای این فر می‌توان به سنسور پخت گوشت یا Meat prob اشاره کرد که اطمینان از مغزپخت‌شدن غذا می‌دهد. این فر برقی دارای ریل تلسکوپی Hettich ساخت کشور آلمان است. همین‌طور دارای یک فن کانوکشن قوی برای توزیع یکنواخت گرما است. این فر موتور جوجه‌گردان، دوتا سینی لعابی، 11 برنامهٔ پخت و شیشهٔ سه جدارهٔ سکوریت دارد.

ضمن اینکه این محصول، مجهز به چهار المنت است که قابلیت تنوع در انتخاب آنها وجود دارد. این محصول دارای سیستم‌های ترمو سویچ ایمنی خودکار و سیستم یخ‌زدایی و قفل کودک و موارد دیگری است که آن را به یک محصول قابل‌اعتماد تبدیل می‌کند. این فر دارای هجده ماه گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش است.

خرید فر برقی داتیس مدل DF-696

فر برقی داتیس مدلDF-696
فر برقی داتیس مدلDF-696

سخن پایانی:

فر برقی چیست؟ فر برقی چه‌طور کار می‌کند؟ در ابتدا به طور مفصل به این پرسش پرداختیم و سپس به بررسی معایب و مزایای فر برقی پرداختیم و چند فر برقی باکیفیت و محبوب را معرفی کردیم.

یونیک لند یک فروشگاه اینترنتی لوازم‌خانگی است که بیشتر از ده سال است در این عرصه خدمات ارائه می‌کند. یونیک لند در عرصهٔ لوازم خامگی از تمامی برندهای اریستون، اخوان، استیل البرز، التون، داتیس، قهرمان، راستان و شودر، پشتیبانی می‌کند و این محصولات را به قیمت درب کارخانه به مشتریان عرضه می‌کند. هدف یونیک لند، عرضهٔ خدمات به مشتری‌های وفادار است. در یونیک لند روزهای کاری از ساعت ۱۰ الی ۱۴ و ۱۵ تا ۲۰ پاسخگوی شما هستیم.

سوالات متداول:

فر برقی چیست؟

فر برقی یک وسیلهٔ پخت‌وپز است که با تعدادی المنت از برق گرمایی برای پخت‌وپز تولید می‌کند.

مزایای فر برقی چیست؟

پخت‌وپز یکنواخت مواد غذایی، برشته و ترد کردن غذا، محدودیت کمتر حجم مواد غذایی، محدودیت کمتر جنس ظرف در آن و محدودیت کمتر در محل قرارگرفتن غذا در درون آن، از مزایای فر برقی است.