امتیاز بدهید

هودها یکی از مهم‌ترین وسایل موجود در آشپزخانه هستند که به‌عنوان مکملی برای اجاق‌گازها محسوب می‌شوند و کارکرد مناسب آن‌ها ارتباط مستقیم با سلامت جسمی ساکنین خانه‌ و حفظ پاکیزگی و بهداشت محیط زندگی دارد. وظیفهٔ اصلی هودها حذف رطوبت، حرارت و بوی ناشی از پخت‌وپز مواد غذایی و مکش دود و ذرات کوچک چربی‌ معلق در هوا است. اما آیا با انواع هودها آشنایی دارید؟ برای معرفی انواع هود آشپزخانه در ادامهٔ مقاله با ما همراه باشید.

انواع هود آشپزخانه

برای تقسیم‌بندی هودها می‌توان ویژگی‌های مختلفی را مدنظر قرارداد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به محل قرارگیری، جنس فیلتر، داشتن دودکش یا مکش، میزان صدا و ویژگی‌هایی ازاین‌قبیل اشاره کرد. ما در ادامه به معرفی انواع هود از نظر محل قرارگیری، جنس بدنهٔ سازندهٔ و داشتن یا نداشتن دودکش می‌پردازیم.

انواع هود آشپزخانه از نظر محل قرارگیری و شکل ظاهری

مهم‌ترین تقسیم‌بندی هودها بر اساس محل قرارگیری است. هودهای موجود در بازار بر اساس محل قرارگیری به ۶ دستهٔ کلی هودهای زیر کابینت، شومینه‌ای، مورب، مخفی، جزیره‌ای، و تلسکوپی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه هر یک از این مدل‌ها را به همراه مزایا و معایب‌ آن‌ها معرفی می‌کنیم.

هود زیر کابینتی

هودهای زیر کابینت یکی از قدیمی‌ترین انواع هود آشپزخانه هستند و کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند. به همین دلیل به آن‌ها هود ساده نیز گفته می‌شود. همان‌طور که از نام هودهای زیر کابینت نیز مشخص است، این هودها در بالای اجاق‌گاز و زیر کابینت‌های بالایی نصب می‌شوند.

هودهای زیر کابینت فضای نسبتاً کمی را اشغال می‌کنند و قیمت مناسبی دارند. نصب آن‌ها بسیار ساده است و به علت داشتن مدل‌های متنوع با انواع دکوراسیون سازگار می‌شود. اما هودهای زیر کابینت معمولاً صدای زیادی تولید می‌کنند و از مکش بالایی نیز برخوردار نیستند. فیلتر این هودها از جنس پشم‌شیشه و غیر قابل شستشو است؛ بنابراین نیاز به تعویض مکرر دارد‌.

هود زیرکابینتی
هود زیرکابینتی

هود شومینه‌ای

هودهای شومینه‌ای مستقیماً روی دیوار و دقیقاً بالای اجاق‌گاز و در فضای بین کابینت‌ها نصب می‌شوند. به همین دلیل است که گاهی به آن‌ها هود دیواری یا هود فلت نیز می‌گویند. درصورتی‌که بالای اجاق‌گاز شما کابینتی وجود ندارد و فضای خالی کافی در اختیار دارید، اجاق‌گازهای شومینه‌ای گزینهٔ مناسبی هستند.

نمای این هودها معمولاً از استیل و شیشه ساخته می‌شوند؛ اما انواع تمام استیل و تمام شیشه هم دارند. هودهای شومینه‌ای قدرت مکش بسیار خوبی دارند و درعین‌حال صدای زیادی هم تولید نمی‌کنند. همچنین به دلیل اینکه کاملاً بالای اجاق‌گاز قرار می‌گیرند بهترین عملکرد را در بین انواع هودهای آشپزخانه از خود نشان می‌دهند.

از ویژگی‌های بارز این هودها می‌توان به داشتن صفحه لمس نشانگر تصویری و سنسور حساس به بو و دود، تایمر برای خاموش‌شدن خودکار و ریموت در بعضی مدل‌ها اشاره کرد. فیلتر این هودها نیز آلومینیومی و قابل شستشو است و سیستم تشخیص زمان شستشو دارد که هر زمان که فیلتر نیاز به شستشو داشته باشد، شما را آگاه می‌کند.

روشنایی این هودها از طریق هالوژن یا لامپ‌های ال‌ای‌دی است. تنها عیب هودهای شومینه‌ای را می‌توان اندازهٔ بزرگ آن‌ها دانست که استفاده از آن را در آشپزخانه‌های کوچک غیرممکن می‌کند به‌طورکلی معمولاً هودهای شومینه‌ای را بهترین نوع هود می‌دانند.

هود شومینه‌ای
هود شومینه‌ای

هود مورب

این هود‌ها با زاویه ۴۵ درجه نسبت به اجاق‌گاز و در بالای آن نصب می‌شوند به همین دلیل به آن‌ها هودهای ۴۵ درجه نیز می‌گویند. هودهای مورب یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی هستند که به دنبال هودی با طراحی زیبا و مدرن می‌گردند؛ اما مورب بودن آن‌ها باعث می‌شود که این هودها نسبت به سایر هودها مکش و کارایی لازم را نداشته باشند.

هودهای مورب معمولاً در فضایی بین کابینت‌ها و روی دیوار نصب می‌شوند. بدنهٔ سازندهٔ هودهای مورب نیز معمولاً از ترکیب شیشه و استیل و یا شیشه به‌تنهایی ساخته می‌شود. فیلترهای این هودها نیز آلومینیومی بوده و قابل شستشو هستند. روشنایی نیز مانند هودهای شومینه‌ای به‌وسیله هالوژن یا لامپ‌های ال‌ای‌دی تأمین می‌شود. میزان صدای هودهای مورب به نوع موتور آن‌ها بستگی دارد؛ اما معمولاً صدای زیادی تولید نمی‌کنند.

هود مورب
هود مورب

هود مخفی

این نوع هود که به نام هود توکار نیز شناخته می‌شود، مناسب کسانی است که می‌خواهند هود آن‌ها کاملاً در زیر کابینت مخفی شود و نمایی از هود در بالای اجاق‌گاز مشخص نباشد. باتوجه‌به مخفی بودن این هودها، می‌توان آن‌ها را تقریباً با هر دکوراسیونی در آشپزخانه هماهنگ کرد و بهترین گزینه برای آشپزخانه‌های کوچک است که فضای زیادی برای نصب هود در اختیار ندارند.

هودهای مخفی اگرچه معمولاً تمام فضای بالای اجاق‌گاز را به‌خوبی پوشش می‌دهند؛ اما از قدرت مکش کافی برخوردار نیستند و گاهی نیز صدای بسیار زیادی تولید می‌کنند. بسیاری از مدل‌های این نوع هود نیز مجهز به ریموت هستند.

هود مخفی
هود مخفی

هود جزیره‌ای

هودهای جزیره‌ای تنها مخصوص قرارگیری در بالای اجاق‌گازهای صفحه‌ای جزیره‌ای هستند و کاربرد محدودی دارند. این هودها به سقف متصل شده و کارایی آن‌ها بستگی به سایز آن‌ها دارد. هودهای بزرگ به طور کامل فضای بالای اجاق‌گاز را پوشش می‌دهند و معمولاً از مکش خوبی نیز برخوردار هستند.

هودهای کوچک‌تر بیشتر مناسب فضایی است که پخت‌وپز زیادی در آن انجام نمی‌شود. انواع مختلف هودهای جزیره‌ای در اشکال استوانه‌ای، مکعبی و کره‌ای تولید می‌شوند و ازآنجایی‌که بیشتر حالت دکور دارند و در دسته کالاهای آشپزخانه لوکس قرار می‌گیرند، قیمت نسبتاً بالایی دارند‌‌.

هود جزیره‌ای
هود جزیره‌ای

هود تلسکوپی

هودهای تلسکوپی که به آن‌ها هود آسانسوری نیز گفته می‌شود، از انواع هود آشپزخانه جدید محسوب می‌شوند. این هودها در کنار اجاق‌گاز نصب می‌شوند و مجرای تهویه آن‌ها نیز در زیر زمین قرار دارد. به‌این‌ترتیب می‌توانند دود و حرارت ناشی از پخت‌وپز را به سمت پایین یا طرفین هدایت کنند.

هودهای تلسکوپی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی هستند که آشپزخانه‌های کوچکی دارند، چرا که فضای بسیار کمتری را نسبت به سایر مدل‌های هودها اشغال می‌کنند. البته این هودها  قدرت مکش نسبتاً کمی دارند و تمیزکردن آن‌ها دشوارتر است. قیمت هودهای تلسکوپی به علت طراحی مدرن آن‌ها نسبت به سایر هودها بالاتر است.

هود تلسکوپی
هود تلسکوپی

انواع هود آشپزخانه از نظر جنس بدنه

کارخانه‌های مختلف برای تولید هودها از مواد متنوعی بهره می‌گیرند. پرکاربردترین مواد استفاده شده در تولید هودها شامل استیل، شیشه و گاهی پلاستیک است. در ادامه به توضیح مختصری در مورد انواع جنس بدنهٔ هودها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

هودهای شیشه‌ای

اخیراً استفاده از شیشه در ساخت هودها رواج بسیاری پیدا کرده است. باتوجه‌به اینکه معمولاً از شیشه‌های باکیفیت و مقاوم در ساخت هودها استفاده می‌شود، هودهای شیشه‌ای مقاومت مناسب و قابل‌قبولی دارند. همچنین این هودها را می‌توان زیباترین هودهای موجود در بازار دانست. از معایب هودهای شیشه‌ای می‌توان به قیمت بالاتر آن و نمایش آلودگی و اثر انگشت اشاره کرد.

هودهای استیل

پرکاربردترین هودهای بازار، هودهای استیل هستند. این هودها بهترین مقاومت را دارند و قیمت آن‌ها نیز متوسط و معقول است. از نظر عدم نمایش آلودگی‌ها نیز هودهای استیل عملکرد بسیار بهتری نسبت به هودهای شیشه‌ای دارند و نظافت آن‌ها نیز ساده‌تر است.

انواع هود آشپزخانه بدون دودکش و با دودکش

آخرین تقسیم‌بندی عمده انواع هودها، مربوط به داشتن یا نداشتن دودکش است‌. درگذشته همهٔ هودها دارای دودکش بودند؛ اما با مدرن‌شدن و کوچک‌تر شدن آشپزخانه‌ها، هودهای بدون دودکش نیز پا به عرصه گذاشتند. در ادامه به مقایسهٔ این دو نوع هود می‌پردازیم.

هودهای با دودکش

این هودها که درصد بیشتری از هودهای موجود در بازار را به خود اختصاص می‌دهند، دارای یک کانال خروجی برای خارج‌کردن بو و دود هستند. باتوجه‌به وابسته بودن عملکرد این هود‌ها به دودکش و راهی برای خروج، محل نصب آن‌ها در آشپزخانه دارای محدودیت است و تنها می‌توان آن‌ها را در محل‌های خاصی قرارداد.

هودهای بدون دودکش

این دسته از هودها با استفاده از فیلترهای ذغالی کار می‌کنند و احتیاجی به کانال خروجی ندارند؛ بنابراین می‌توان آن‌ها را در هر محلی از آشپزخانه قرارداد. فیلترهای ذغالی این هودها احتیاج به تعویض مداوم دارند. همچنین به دلیل اینکه این هودها تنها هوا را تصفیه می‌کنند و آن را محیط خارج نمی‌کنند، ممکن است رطوبت و حرارت اندکی در محیط باقی بماند.

برندهای زیادی به تولید انواع هود‌ها در مدل‌ها و جنس‌های مختلف و به‌صورت با دودکش و بدون دودکش می‌پردازند که از بهترین‌ آن‌ها می‌توان به برندهای بیمکث، داتیس، آلتون و کن اشاره کرد. برای دیدن انواع هود و بررسی قیمت و ویژگی‌هایشان از این صفحه دیدن کنید: خرید هود

کلام آخر

در این مقاله به معرفی انواع هود آشپزخانه پرداختیم. گفته شد که هود‌‌های آشپزخانه بر اساس شکل ظاهری و محل قرارگیری به ۶ دستهٔ کلی هودهای زیر کابینت، شومینه‌ای، جزیره‌ای، مورب، تلسکوپی و مخفی تقسیم می‌شوند. همچنین از نظر جنس بدنه نیز در ۳ دستهٔ کلی شیشه‌ای، استیل و پلاستیکی قرار می‌گیرند.

بهترین هود موجود از نظر کارایی هود شومینه‌ای و از نظر جنس بدنه هود استیل است. چنانچه سؤال دیگری در مورد انواع هود آشپزخانه دارید می‌توانید در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متدوال

انواع هود آشپزخانه چیست؟

دسته‌بندی اصلی هودهای آشپزخانه بر اساس محل قرارگیری است که براین‌اساس در ۶ دستهٔ زیر کابینت، شومینه‌ای، جزیره‌ای، مورب، تلسکوپی و مخفی قرار می‌گیرند.

بهترین مدل انواع هود آشپزخانه کدام است؟

انتخاب مناسب‌ترین نوع هود آشپزخانه به اولویت‌های شما بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی و از نظر عملکرد، هودهای شومینه‌ای را بهترین نوع هود در نظر می‌گیرند.