امتیاز بدهید

همهٔ خانه‌ها نیاز به اجاق گاز دارند. شما برای پختن یک وعدهٔ غذایی، یا آماده‌کردن یک فنجان قهوه نیازمند یک اجاق گاز هستید. اما انواع اجاق گاز کدام است؟ چه مدل اجاق گازهایی وجود دارند؟ تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی در چیست؟ اجاق گاز برقی بخریم یا گازی؟

اگر شما هم برای خریدن اجاق گاز نیاز به راهنمایی و بررسی‌های بیشتری دارید، همراه ما باشید. در ادامه به بررسی تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی می‌پردازیم و اجاق گازهای باکیفیت از هر دو نوع را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مقایسه اجاق برقی و گازی طور کلی

پیش از هرچیز به صورت کلی مقایسه اجاق برقی و گازی را در جدول زیر و بسیار سریع ببینید.

ویژگی‌های اجاق گازیویژگی‌های اجاق برقی
جنس از استیل
ولوم‌ها به صورت فیزیکی
قیمت کمتر
کنترل راحت‌تر میزان شعله
مناسب برای سرخ و سوخاری کردن غذا
جنس از شیشه
پنل لمسی برای کنترل دما
ایمنی بالاتر
ظاهر مدرن‌تر
پخش شعله یک‌نواخت
شعله پایدار‌تر
تمیز کردن ساده‌تر
اجاق گاز برقی بهتر است یا گازی؟

در ادامه به طور مفصل تفاوت‌های گاز برقی و گازی را توضیح می‌دهیم.

تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی از نظر ساخت:

هر دو نوع اجاق گاز برقی یا گازی، از استیل یا شیشه ساخته می‌شوند. بااین‌حال بدنهٔ استیل اغلب در اجاق‌های گازی و بدنهٔ شیشه‌ای اغلب در اجاق گازهای برقی دیده می‌شود.

در اجاق گازی ولوم‌ها به طور فیزیکی وجود دارند؛ اما در اجاق گاز برقی، پنل لمسی برای کنترل حرارت وجود دارد. همین‌طور در اجاق گاز برقی دیگر شاهد شعله و شبکه‌های چدنی نیست.

تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی از نظر ایمنی:

ایمنی ممکن است برای برخی از افراد مثل خانواده‌های دارای فرزند خردسال دغدغه مهمی باشد. اگر از لحاظ ایمنی به مقایسه اجاق برقی و گازی بپردازیم به این نتیجه می‌رسیم که اجاق گاز برقی بسیار ایمن‌تر است. زیرا با گاز کار نمی‌کند و در نتیجه، خطر انفجار و نشتی گاز و مواردی مثل این را نخواهد داشت.

تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی از نظر قیمت:

هزینه جزء مهم‌ترین مسائل هنگام خرید اجاق گاز بوده و بسیار مهم است که اجاق گاز هم ارزش با هزینه‌اش، کارایی داشته باشد. اگر از لحاظ قیمت به مقایسه اجاق برقی و گازی بپردازیم، به این نتیجه می‌رسیم که اجاق گازهای برقی به دلیل طراحی بسیار زیبا و سایر ویژگی‌های مثبت از قیمت بالاتری برخوردار هستند. اما اجاق‌های گازی، هزینهٔ مناسب‌تری دارند.

تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی در انرژی مصرفی:

همان‌طور که واضح است اجاق گاز برقی با برق، کار می‌کند و اجاق گازی از گاز استفاده می‌کند. اما لازم به ذکر است که انرژی گاز در کشور ما ارزان‌تر از انرژی برق است و همین‌طور احتمال قطعی برق از گاز در کشور ما بیشتر است.

فرق اجاق گاز برقی و گازی در حرارت‌دهی و شیوهٔ پخت:

خوب است بدانید اجاق گاز‌های برقی، حرارت را یکنواخت‌تر پخش می‌کند و در نتیجه برای طبخ غذا مناسب‌تر هستند. اما اجاق گازی برای سرخ‌کردن غذا کاربرد مناسب‌تری دارد.

تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی از نظر سرعت انتقال گرما و پایداری:

زمان گرم‌شدن اجاق گاز برقی خیلی طولانی‌تر از اجاق گازی است. اجاق گازی سریع روشن و گرم شده و همین‌طور حرارت را به ظرف منتقل می‌کند.

اما از لحاظ پایداری شعله، اگر این دو اجاق در معرض کولر یا باد قرار بگیرند خواهیم دید که شعله در اجاق گاز برقی پایدارتر است. چرا که اگر اجاق گازی در معرض باد کولر قرار بگیرد، احتمال خاموش‌شدن آن وجود دارد درصورتی‌که این اتفاق برای اجاق گاز برقی نخواهد افتاد.

تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی از لحاظ عملکرد:

یکی از موارد تفاوت اجاق گازی و برقی در کنترل روی دمای شعله است. برای مثال کم یا زیاد کردن شعله در اجاق‌های گازی بسیار ساده‌تر است؛ اما در اجاق‌های برقی این فرایند کمی بیشتر طول می‌کشد.

ضمن اینکه اجاق گازهای برقی قادر به همه نوع طبخ، مثل سوخاری کردن نیستند. پس به این خاطر اجاق گازی از لحاظ عملکرد بهتر است.

تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی از لحاظ سخت بودن نظافت:

قطعاً یکی از گزینه‌هایی که هنگام خرید به آن توجه می‌کنیم شیوهٔ نظافت گاز است. چرا که هم سبب رعایت بهداشت می‌شود و از گرفتاری به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و سبب زیبایی آشپزخانه می‌شود.

اجاق گازهای برقی به نسبت اجاق‌های گازی بسیار راحت‌تر تمیز می‌شوند. چون از یک سطح صاف شیشه‌ای تشکیل شده‌اند و با یک‌پارچهٔ نم‌دار یا اسپری پاک‌کننده مثل روز اولشان می‌شوند. اما اجاق‌های گازی، به‌خاطر وجود پایه‌های چدنی و سطح استیل شرایط نظافت سخت‌تری دارند.

معرفی چند نمونه اجاق گاز برقی و گازی

حالا که با مهم‌ترین تفاوت اجاق گاز برقی و گازی آشنا شدید، شاید به دنبال خرید بهترین اجاق‌ گاز‌های هر دسته باشید، به همین علت در ادامه چندین نمونه از اجاق گاز‌های برقی و گازی را به شما معرفی می‌کنیم.

اجاق گاز رومیزی سفید DG522 U داتیس

اجاق گاز صفحه‌ای داتیس سفیدرنگ، دارای سر شعله و زیرهای ساباف ایتالیا است. ابعاد کلی این گاز 52×95 سانتی‌متر بوده و دارای ولوم‌های فلزی و شیشهٔ سکوریت مقاوم در برابر حرارت است که به‌آسانی نظافت می‌شود و سبب می‌شود تا از آشپزی خود لذت ببرید. سر شعله‌های این گاز راندمان بالا دارد و رده مصرف انرژی این وسیله A است.

برای خرید گاز رومیزی سفید DG522 U می‌توانید از سایت یونیک لند استفاده کنید.

اجاق گاز رومیزی داتیس
اجاق گاز رومیزی داتیس

معرفی اجاق گاز 0048 بیمکث مشکی:

این اجاق گاز پنج شعله‌ای در رنگ مشکی و دارای شیشهٔ سکوریت و ابعاد 51×90 سانتی‌متر است. از مزایای این اجاق گاز می‌توان به شیر ترموکوبل دار دیفندی و جرقه‌زن اتوماتیک و گارد چدنی و سر شعله‌های ایتالیایی اشاره کرد. ضمن اینکه این اجاق گاز داری دو سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش است. اگر قصد خرید اجاق گاز 0048 بیمکث را دارید، می‌توانید از تخفیف‌های سایت یونیک لند استفاده کنید.

اجاق گازی رومیزی بیمکث
اجاق گازی رومیزی بیمکث

اجاق برقی 0021 بیمکث:

اجاق گاز برقی بیمکث دارای یک صفحهٔ سرامیکی مشکی رنگ است که چهار المنت قوی برای پخت‌وپز دارد. این اجاق لوله‌کشی گازی ندارد و لازم به ذکر است که صفحهٔ شیشه‌ای این اجاق گاز، قادر به تحمل گرما تا دمای 330 درجه سانتی‌گراد است.

همین‌طور این اجاق گاز برقی در ابعاد 51×59 عرضه شده و شیشهٔ صفحهٔ آن از شیشه Schott شات آلمان و دارای قفل کودک است. از مزایای این گاز 25 ماه گارانتی است. برای خرید گاز برقی بیمکث مدل 0021 به سایت یونیک لند مراجعه کنید.

 اجاق گاز برقی بیمکث
اجاق گاز برقی بیمکث

اجاق گاز رومیزی DS 514 داتیس:

این اجاق گاز با نمای استیل است و قطعات آن همگی در کشور ایران تولید شده و طراحی خاص و منحصربه‌فرد آن ظاهری زیبا به آن داده‌اند. این اجاق گاز پنج شعله و چدن نگه دارنده و کلاهک فلزی لعاب‌دار و مجهز به ترموکوپل است.

 این اجاق گاز دارای ابعاد 50×86 سانتی‌متر است و دارای سه‌تکه گریل لعاب‌کاری شدهٔ چدنی است و به‌گونه‌ای طراحی شده حرارت هیچ آسیبی به ولوم‌ها نرساند و آشپزی را برای شما خوشایند کند.

 ردهٔ مصرف انرژی این اجاق گاز A  است و مجهز به فندک الکتریکی فوق‌سریع و دو سال گارانتی است. قیمت اجاق گاز رومیزی داتیس مدل DS 514 به صفحه این محصول در یونیک لند مراجعه کنید.

اجاق گاز رومیزی DS 514 داتیس
اجاق گاز رومیزی DS 514 داتیس

سخن پایانی:

همان‌طور که گفتیم یکی از وسیله‌های مهم در خانه اجاق گاز است که دو نوع گازی و برقی دارد. ما به تفضیل به تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی را از نظرهای مختلف، مثل ساختار و عملکرد و سهولت نظافت و هزینه و ایمنی و موارد دیگر بررسی کردیم.

یونیک لند یک سایت فروش لوازم‌خانگی است که با بیش از ده سال حضور در بازار و ارائه وسایل خانه از برندهای التون و داتیس و بیمکث و قهرمان و دیگر برندها قیمت‌هایی مشابه درب کارخانه به مشتریان خود ارائه می‌کند و در خدمت مشتریان خود است.

سوالات متداول

تفاوت اجاق گاز برقی یا گازی در چیست؟

گاز‌های برقی و گازی تفاوت‌های زیادی باهم دارند، مثل منبع انرژی مصرفی، میزان انرژی، ایمنی، جنس، دوام، عملکرد، پایداری شعله و دیگر موارد.

اجاق گاز برقی یا گازی بخریم؟

اجاق گاز برقی هزینهٔ بیشتری از اجاق گازی دارد. در مصرف قیمت برق گران‌تر از قیمت گاز است. اجاق گاز برقی محدودیت‌های بیشتری در پخت پز دارد و تغیر دما در آن بسیار کند است و عملکرد وسیعی مثل اجاق گازی ندارد. اما ایمن‌تر از اجاق گازی است.