امتیاز بدهید

اجاق گاز قلب آشپزخانه است و کوچکترین مشکلی که در آن به وجود می‌آید می‌تواند کل کارهای روزمره شما را مختل کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت یونیک لند انواع نواع برندهای معتبر اجاق گاز مانند داتیس، فر (عمدتا فر توکار) داتیس، مارولژ آروما، ایلیا استیل، بیمکث، کلایبرگرا و… را مشاهده کنید. اگر شعله گاز شما پس از دقایقی روشن بودن خاموش می‌شود باید ایرادات ترمودینامیکی، گرفتگی سوزن‌ها و جغجغه‌ها، عیوب شعله، ایراد در سیستم اجاق گاز، قرارگیری نامناسب و… را بررسی کنید. در ادامه بیشتر به بررسی علت خاموش شدن گاز می‌پردازیم؛ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علت خاموش شدن شعله گاز بعد از چند ثانیه

برخی اوقات اجاق گاز شما دچار مشکلاتی مانند دیر روشن نشدن یا خاموش شدن پس از دقایقی روشن بودن می‌شود. این امر ممکن است در پی گرفتگی نازل یا نازل گاز، ترموکوپل معیوب، شیر گاز معیوب و غیره رخ دهد. در ادامه بیشتر به شرح قطعات و راه‌حل تعمیات آنها پرداخته‌ایم.

مسدود شدن نازل یا جت گاز

نازل گاز که به جت گاز نیز معروف است یکی از دلایل مهم خاموش شدن شعله گاز پس از چند دقیقه است. جت‌های گاز به‌دلایل مختلفی مانند ریختن مایعات، مواد غذایی روی شعله و… مسدود شوند. مایعات به درون شعله و به سمت جت گاز حرکت می‌کنند حتی با میز کردن با مواد شوینده نیز مقداری آب و گاز وارد آن خواهند شد.

در صورتی که نازل گاز مسدود شده باشد، وقتی اجاق را روشن می‌کنید فقط یک جرقه معمولی رخ می‌دهد اما شعله گاز روشن نمی‌شود. برای رفع این مشکل در ابتدا درپوش شعله و روکش مشعل را بردارید تا به نازل گاز دسترسی پیدا کنید. برای تمیز کردن نازل می‌توانید از مسواک استفاده کنید و در صورتی که گرفتگی نازل بیش‌ از حد شده است می‌توانید از یک سوزن ظریف استفاده کنید. دقت لازم را به‌خرج دهید تا سوراخ نازل بزرگ نشود زیرا با بروز کوچت‌ترین اشتباه باید کل دستگاه را تعویض کنید.

خراب بودن ترموکوپل

اکثر اجاق گازها دارای یک ترموکوپل هستند؛ این قطعه باعث ایجاد شعله در کل سنگ می‌شود در نتیجه قطعی تماس با ترموکپل موجب خاموش شدن شعله می‌شود. اگر پس از رها کردن پیچ شعله خاموش می‌شود باید برای تعویض این قطعه اقدام کنید. در ابتدا وضعیت میله کوچک کنار تاج را بررسی کنید؛ از آنجایی که اعوعاج دائما در حال تماس با شعله است نباید دچار فرسوده یا شکسته باشد. با بروز این عیب ترموکوپل باید تعویض شود.

خراب بودن شیر گاز

خرابی پیچ گاز می‌تواند یکی دیگر از دلایل خاموش شدن شعله گاز باشد. پیچ گاز همان حلقه‌هایی هستند از آنها برای تنظیم شعله گاز استفاده می‌کنند. شما با پایین نگه داشتن پیچ گاز می‌توانید سرعت جریان گاز را تنظیم کنید. اگر جریان گاز را در موقعیت کم قرار دهید ممکن است سیستم احتراق به خوبی کار نکند؛ پس از تنظیم پیچ مطمئن باشید. به‌طور استاندارد در جهت چرخش عقربه‌های ساعت شعله کم و در خلاف آن شعله زیاد می‌شود.

تنظیم نبودن جریان هوا

اجاق گازها انواع مختلفی دارند، درحال حاضر به‌دلیل ساختار آشپزخانه‌ها و استفاده آسان از اجاق‌های رومیزی قیمت اجاق گاز رومیزی برای افراد بسیاری حائز اهمیت است. اغلب اجاق گازهای قدیمی دارای مشعل‌های طوقه هوا هستند. این قطعه میزان مخلوط شدن هوا با گاز را تنظیم می‌کند و جلوی دود کردن را می‌گیرد. از سویی دیگر اگر جای درستی قرار نگیرد می‌تواند باعث مشتعل شدن شعله گاز شما شود. در نتیجه برای تنظیم جریان هوا لازم است تا طوقه هوا را تغییر دهید.

مسدود شدن دهانه‌ های روی تاج مشعل

در برخی مواقع مسدود شدن دهانه های روی تاج مشعل می‌توانند باعث خاموش شدن شعله گاز شوند. همانطور که ذکر کردیم شعله از دهانه تاج مشعل خارج می‌شود در نتیجه اگر این روزنه به‌وسیله چربی مسدود شده باشد، شعله نمی‌تواند عبور کند و خفه می‌شود. برای حل این مشکل کافیس تا دهانه مشعل را باز کنید و با خلال دندان انسداد را رفع کنید. در صورت عدم موفقیت آنها را جایگزین کنید.

آب رفتن به دهانه‌ های روی تاج مشعل

گاهی اوقات وقتی قسمت بالای مشعل را تنظیم می‌کنید، آبی که روی آن ریخته شده آن را برای چند ساعت خیس نگه می‌دارد. در این حالت احتمالاً هنوز آب در دهانه وجود دارد و این مشکل می‌تواند مانع از باز شدن حلقه شود. البته برای حل آن راهکاری آسان نیز وجود دارد. برای بازگشت به حالت عادی کافی است تاج مشعل را خشک کنید.

شمع شکسته یا شکافته شده

جنس شمع‌های بکار رفته در اجاق گازها معمولا فلزی یا سرامیکی است که باعث تولید جرقه می‌شوند. اگر جرقه‌ای کنار مشعل نباشد، شعله‌ای هم وجود ندارد. دقت کنید اگر شمع‌ها ذوب شده یا دچار شکستگی شوند جرقه یا خیلی ضعیف است یا اصلا به‌وجود نمی‌آید؛ پس در صورت بروز این اتفاق باید وضعیت شمع‌ها را بررسی کنید. توجه کنید که در آنها ترک، شکاف یا خورد شدگی وجود دارد یا خیر؛ سپس برای تعویض شمع‌ها اقدام کنید.

کار نکردن مولد جرقه

مولد برای جرقه زدن سنگ‌های سرامیکی و روشن شدن گاز استفاده می‌شود. اگر این قطعه به درستی کار نکند اجاق گاز شما روشن نخواهد شد و رینگ‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌دلیل اینکه نمی‌توان علت دقیق مشکل را پیدا کرد باید کل ژنراتور را تعویض کنید.

وجود هوا در شلنگ یا لوله گاز

وجود هوا درون شلنگ و لوله هوا باعث شده تا حلقه‌های روی گاز کار نکنند. هوای اضافی از شعله ور شدن شعله جلوگیری می‌کند پس شلنگ و لوله‌ها را تمیز کنید. برای انجام این کار، باید در ابتدا بزرگ‌ترین حلقه گاز را روشن کنید و صبر کنید. پس از خروج هوا از شلنگ و لوله، کوچک‌ترین حلقه را برای تست روشن کنید. نکته حائز اهمیت بوی گاز در حین تمیز کاری است؛ اگر بو زیاد شد سریعا پیچ گاز را ببندید.

فعال شدن قطع کن ایمنی روی رگولاتور فشار

فشار موجود در محفظه گاز باعث می‌‌شود تا فشار گاز در هنگام خروج از محفظه و ورود به شلنگ، کم شود. تنظیم کننده های فشار امروزی دارای ایمنی هستند که در صورت قطع شدن گاز، کنده شدن شلنگ و… از بروز حادثه جلوگیری کند. در نتیجه اجاق گازهای مجهز به این سیستم بعد از هربار تعویض محفظه، باز و بسته شدن شیر گاز برای خارج شدن از حالت ایمنی، با توجه به نوع گاز خود باید اهرم یا دکمه‌ای را فشار دهید تا از این حالت خارج شوند.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم اجاق گاز در خانه نقس بسزایی را ایفا می‌کند و ما باید برای خرید این محصول از برندهای معتبر خرید کنید. پس از مدتی از خرید اجاق گاز به دلیل مشکلاتی مانند ایرادات ترمودینامیکی، گرفتگی سوزن‌ها و جغجغه‌ها، عیوب شعله، ایراد در سیستم اجاق گاز، قرارگیری نامناسب و… خراب شود و برای روشن کردن آن با مشکل مواجه شوید. حال ممکن است وقتی گاز را روشن می‌کنید پس از مدتی خاموش شود؛ در این صورت باید نازل گاز، خراب نبودن شیر گاز، ترموکوپل و سایر اجزا را بررسی کنید. اگر شما نیز تجربه خرابی اجاق گاز و راه‌های تعمیرات آن را دارید با ما در میان بگذارید.

سولات متداول

علت خاموش شدن شعله گاز چیست؟

ممکن است اجاق گاز شما دارای ایرادات ترمودینامیکی، گرفتگی سوزن‌ها و جغجغه‌ها، عیوب شعله، ایراد در سیستم اجاق گاز و… باشد.

چه دلایلی می‌توانند باعث خاموش شدن شعله گاز بعد از چند ثانیه شوند؟

این امر ممکن است در پی گرفتگی نازل یا نازل گاز، ترموکوپل معیوب، شیر گاز معیوب و غیره رخ دهد.