امتیاز بدهید

مهم‌ترین وظیفهٔ تکنولوژی، ایجاد آسایش و راحتی و افزایش سرعت انجام کارها برای انسان‌ها است و یکی از جالب‌ترین کاربرد‌های آن نیز، پدیدهٔ هوشمند‌سازی خانه‌ها است. ایدهٔ هوشمند‌سازی خانه‌ها برای مردم عادی تا چند سال پیش شبیه ایده‌های فیلم‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسید به‌تازگی پای تکنولوژی به همهٔ بخش‌های زندگی ما باز شده است و یکی از مفیدترین این بخش‌ها نیز آشپزخانه‌ها هستند. به همین خاطر قصد داریم در این نوشته از یونیک لند به معرفی لوازم هوشمند آشپزخانه بپردازیم.

هوشمند‌سازی آشپزخانه‌ها خصوصاً برای کسانی که زندگی‌ پرمشغله‌ای دارند و نمی‌توانند وقت زیادی را در آشپزخانه صرف کنند، حکم فرشتهٔ نجات را دارد و امروزه بسیاری از کمپانی‌ها برای ساخت وسایل هوشمند آشپزخانه با هم رقابت می‌کنند؛ بنابراین، در ادامهٔ مقاله به معرفی بعضی از این لوازم هوشمند آشپزخانه خواهیم پرداخت.

لوازم هوشمند آشپزخانه چیست؟

پیش از معرفی بهترین لوازم آشپزخانه هوشمند در ابتدا به این سؤال پاسخ می‌دهیم که منظور از لوازم آشپزخانه هوشمند چیست؟ منظور از این اصطلاح، استفاده از تجهیزات آشپزخانه پیشرفته‌تر به‌منظور انجام کارها به‌صورت خودکار و از راه دور است. تنها کافی است که اپلیکیشن وسیلهٔ مربوطه را روی گوشی خود نصب کنید بو به‌راحتی و با استفاده از تلفن هوشمند خود به همه چیز دسترسی داشته باشید.

هوشمندسازی آشپزخانه می‌تواند از کنترل نور و روشنایی گرفته تا دمای محیط، امنیت، تهویه هوا و مدیریت هر یک از وسایل موجود در آشپزخانه از جمله یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، فر و اجاق‌گاز، جاروبرقی، هود، غذاساز، قهوه‌ساز، آرام‌پز و هر وسیلهٔ دیگری را در اختیار شما قرار دهد.

لوازم هوشمند آشپزخانه چیست
لوازم هوشمند آشپزخانه چیست

مزایای لوازم آشپزخانه هوشمند

می‌دانید که هوشمندسازی آشپزخانه شاید هزینهٔ زیادی را به همراه داشته باشد، اما باز هم بسیاری از افراد برای انجام این کار مشتاق هستند؛ بنابراین شاید این سؤال پیش بیاید که علت این اشتیاق چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که همهٔ ما بارها پس از خروج به خانه به این فکر کرده‌ایم که آیا اجاق‌گاز یا فر را خاموش کرده‌ایم؟ یا پس از رفتن به رختخواب در مورد باز گذاشتن در یخچال دچار تردید شده‌ایم، یا گاهی مشغول کاری شده‌ایم و با بوی شدید سوختگی غذا به آشپزخانه دویده‌ایم.

گاهی نیز در راه برگشت به خانه پس از یک روز سخت کاری به این فکر کرده‌ایم که کاش می‌شد به‌محض ورود به خانه غذای گرم آماده باشد. این موقعیت‌ها دقیقاً همان جایی است که هوشمندسازی آشپزخانه به کمکتان خواهند آمد. در ادامه و با معرفی بعضی از این لوازم هوشمند آشپزخانه، با مزایای لوازم آشپزخانه هوشمند بیشتر آشنا خواهید شد.

بهترین لوازم آشپزخانه هوشمند

شاید از خود بپرسید آیا در ایران هم از لوازم آشپزخانه هوشمند استفاده می‌شود؟ پاسخ یک بله قاطع است. شما می‌توانید با خرید لوازم آشپزخانه هوشمند کیفیت زندگی خود را بالاتر ببرید. به همین خاطر در ادامه لیستی از بهترین لوازم آشپزخانه هوشمند را به شما معرفی می‌کنیم.

اجاق‌گاز هوشمند

در ابتدا به معرفی اجاق‌گازهای هوشمند می‌پردازیم. با استفاده از این اجاق‌گازها می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که هر یک از شعله‌ها چه زمانی و با چه درجه حرارتی روشن شوند و چه زمانی خاموش شوند. شعله‌های این نوع اجاق‌گازها نیز معمولاً شعله‌های مجازی و لامپ‌های ال‌ای‌دی آبی‌رنگ هستند و درجه حرارت شعله‌ها با تغییر میزان روشنایی این لامپ‌ها تغییر می‌کند.

بعضی از این اجاق‌گازها قابلیت تشخیص پخته‌شدن غذا را دارند و پس از پختن غذا شعلهٔ زیر آن را خاموش می‌کنند. همچنین اجاق‌گازهای هوشمند می‌توانند دارای سنسور حرارت باشند تا در زمان بروز حادثه با اتصال به سیستم اطفای حریق آتش‌سوزی را کنترل کند. یکی از اجاق‌گازهای هوشمند که جزو محصولات داخلی نیز محسوب می‌شود، اجاق‌گاز رومیزی DG585 داتیس است. این اجاق‌گاز قابلیت اتصال به وای‌فای را دارد و می‌توان شعله‌های آن را با استفاده از گوشی هوشمند کنترل کرد.

فر هوشمند

فرهای هوشمند نیز به‌تازگی طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند. با استفاده از این فرها می‌توانید غذای خود را در راه رسیدن به خانه گرم کنید. دمای دلخواه خود برای پختن یا گرم‌کردن غذا را تنظیم کنید و حتی با استفاده از دوربین‌های تعبیه شده در این فرها تمامی فرایند پخت‌وپز غذا را زیر نظر داشته باشید.

بعضی از فرهای هوشمند دارای دستیارهای هوشمند کنترل صدا هستند و می‌توانید از طریق حرف‌زدن با آن‌ها همهٔ اعمال موردنیاز خود را انجام دهید. یکی از این فرهای هوشمند، فر تمام برقی مدل O160E از برند اروما است. این فر دارای سیستم هوشمند تشخیص پخت گوشت و آپشن پخت تأخیری هوشمند است و قابلیت پختن و گرم‌کردن غذا از راه دور را فراهم می‌کند.

یخچال هوشمند

کاربرد یخچال هوشمند هم بیشتر در باز و بسته کردن در یخچال و تنظیم دمای آن است. علاوه‌برآن یخچال‌های هوشمند مجهز به سیستم هشداری هستند که ساکنین را از باز بودن در یخچال آگاه می‌کند. اما آگاه شدن از محتویات یخچال و زمان انقضای آن‌ها نیز یکی از ویژگی‌های بسیار جالب بعضی از یخچال‌های هوشمند محسوب می‌شود. تمام بخش‌های درون یخچال، با استفاده از تلفن همراه یا پنلی که روی بدنهٔ آن تعبیه شده است قابل‌مشاهده هستند.

مزیت این قابلیت آن است که دیگر برای تهیه اقلام خوراکی خود احتیاجی به لیست خرید ندارید و می‌توانید به‌راحتی و با استفاده از تلفن هوشمند خود همهٔ محتویات یخچال را به‌راحتی مشاهده کنید. همچنین تمام بخش‌های یخچال‌های هوشمند با استفاده از صفحهٔ تاچ پنلی که روی بدنهٔ آن وجود دارد، قابل‌کنترل است. می‌توانید روی صفحه نمایشگر یخچال یادداشت بنویسید و حتی موزیک ویدئو مشاهده کنید.

یخچال هوشمند
یخچال هوشمند

جاروبرقی هوشمند

می‌توان گفت که جاروبرقی‌های هوشمند بیش از هر وسیلهٔ هوشمند خانگی دیگری جای خود را در منازل مردم عادی باز کرده‌اند. علت آن هم این است که می‌توانید بدون هیچ زحمتی، خانه‌ای همیشه تمیز داشته باشید. جاروبرقی‌های هوشمند به طور خودکار در طول روز چندین بار تمام سطح خانه را تمیز می‌کنند. همچنین اگر نیاز دارید که بخشی از خانه با وسواس بیشتری جارو شود می‌توانید با تنظیم‌کردن این جاروها به‌راحتی این کار را نیز انجام دهید.

شیر روشویی هوشمند

شیرآلات هوشمند که آن‌ها را با نام شیرآلات چشمی نیز می‌شناسیم سال‌هاست که در مکان‌های عمومی مورداستفاده قرار می‌گیرند و با تازگی به خانه و آشپزخانه‌های شخصی نیز راه یافته‌اند. این شیرآلات هیچ اهرمی برای برقراری جریان آب ندارند و تنها با عبور دست از مقابل چشمی آن‌ها جریان آب را برقرار می‌کنند.

در مدل‌های پیشرفته‌تر شیرهای هوشمند امکان کنترل و باز و بسته کردن آن‌ها از راه دور نیز وجود دارد. به‌این‌ترتیب بعد از ترک خانه نگران باز ماندن شیر روشویی نخواهید بود. در معرفی یکی از بهترین شیرآلات هوشمند موجود در بازار، می‌توان شیر روشویی هوشمند Iqua-10 از برند KWC را نام برد که دارای سنسور الکترونیکی هوشمند و قابل‌برنامه‌ریزی است.

قهوه‌ساز هوشمند

اگر شما هم جزء افرادی هستید که عادت جدی به نوشیدن روزانهٔ قهوه دارند، می‌دانید که منتظر ماندن برای آماده‌شدن قهوه هنگامی که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید و یا پس از یک روزی کاری سخت به خانه برمی‌گردید چقدر دشوار و طاقت‌فرسا است. قهوه‌سازهای هوشمند در اینجا به کمک شما خواهند آمد. با استفاده از قهوه‌ساز‌های هوشمند و برنامه‌ریزی آن‌ها برای تولید قهوه در زمان‌هایی مشخص می‌توانید هر زمان که بخواهید و بدون هیچ اتلاف وقتی قهوهٔ داغ و تازه بنوشید.

ماکروویو و غذاساز هوشمند

در سال‌های اخیر، بسیاری از برندها خلاقیت بی‌نظیری را در تولید غذاسازهای هوشمند به خرج داده‌اند و محصولات پرکاربرد و مفیدی را تولید کرده‌اند. کاربرد ماکروویو و غذاساز هوشمند نیز معمولاً در کنترل پخت غذا از راه دور است. با استفاده از این وسایل می‌توان مقدار و زمان پخت غذا را مشخص کرد. ماکروویوها و غذاسازهای هوشمند معمولاً سناریوپذیر نیز هستند. به‌این‌ترتیب برای مثال می‌توانید مشخص کنید که هر روز پس از پایان روز کاری و پیش از ورود به خانه، غذای شما آماده باشد.

ماکروویو هوشمند
ماکروویو هوشمند

کابینت هوشمند

کابینت‌های هوشمند دارای سنسور تشخیص باز ماندن درب هستند و در هنگام باز ماندن درب کابینت، هشدار می‌دهند. در ادامه چنانچه ساکنین اقدامی در جهت بستن درب کابینت‌ها انجام ندهند، به‌صورت خودکار درب کابینت بسته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد هوشمندسازی کابینت‌ها معمولاً در حفظ امنیت کودکان است. این تکنولوژی باعث می‌شود درب کابینت‌ها همیشه بسته باقی بمانند و امکان دسترسی کودکان به بعضی از ابزارهای نوک‌تیز و خطرناک که گاهی درون کابینت‌ها نگهداری می‌شود، وجود نداشته باشد.

ترازو هوشمند

ترازوهای هوشمند در ابعاد و مدل‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند و از پرکاربردترین وسایل مورداستفاده ورزشکاران و افرادی هستند که به تغذیه و سلامت جسم خود اهمیت می‌دهند. این ترازوها علاوه بر نشان‌دادن وزن مواد غذایی، اطلاعات مفید دیگری را نیز به نمایش می‌گذارند. از جملهٔ این اطلاعات می‌توان به ارزش مواد غذایی موردنظر اشاره کرد. علاوه‌برآن شما می‌توانید با متصل‌کردن این ترازوها به تلفن هوشمند خود همهٔ این اطلاعات را مشاهده کنید.

ترازو هوشمند
ترازو هوشمند

کلام آخر

در این مقاله به معرفی لوازم آشپزخانه هوشمند پرداختیم. گفتیم که هدف از تولید لوازم هوشمند آشپزخانه آن است که کارهای مربوط به آشپزخانه را از را دور و یا به طور خودکار به انجام برسانیم بدون اینکه نیاز به کنترل و انجام دستی کارها داشته باشیم.

تعدادی از پرکاربردترین لوازم هوشمند آشپزخانه از جمله اجاق‌گاز و فر، شیر روشویی، قهوه‌ساز، ترازو و یخچال هوشمند نیز به همراه کاربرد آن‌ها معرفی شدند. همچنین گفته شد که مهم‌ترین مزیت لوازم آشپزخانه هوشمند صرفه‌جویی در زمان، تسهیل کارها و افزایش امنیت است. درصورتی‌که سؤال دیگری در مورد لوازم هوشمند آشپزخانه دارید، در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

منظور از لوازم هوشمند آشپزخانه چیست؟

منظور وسایلی است که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ارتقا داده شده‌اند و می‌توان آن‌ها را برنامه‌ریزی کرد تا اعمالی را به‌صورت منظم و خودکار و یا از راه دور انجام دهند.

مزایای لوازم آشپزخانه هوشمند چیست؟

از مهم‌ترین مزایای لوازم آشپزخانه  هوشمند می‌توان به انجام آسان‌تر کارها، صرفه‌جویی در وقت و افزایش امنیت آشپزخانه اشاره کرد.